Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Δελτία Τύπου - Ανακοινώσεις

Ε.Λ.Φ.Ε.Ε Ρόδου : Αντιπρόταση στο υφιστάμενο σύστημα συγκεντρωτικών καταστάσεων (ΜΥΦ)

 

Ε.Λ.Φ.Ε.Ε Ρόδου
Γρ. Λαμπράκη 7 851 00 Ρόδος
Τηλ : 22410/36500 – fax : 22410/32108
http://www.lsr.gr
e-mail : secretariat@lsr.gr

Αρ. Πρωτ: 30 / 20 - 03 - 2015, Ρόδος

ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΔΗΜ.ΕΣΟΔΩΝ Κ. Α. ΣΑΒΒΑΙΔΟΥ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
1) ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ κ. Γ.ΒΑΡΟΥΦΑΚΗ
2) ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ κ. Ν. ΒΑΛΑΒΑΝΗ
3) ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ κ. Δ. ΜΑΡΔΑ
4) ΓΕΝ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΠΛΗΡ/ΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ κ.Μ.ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΟΥ
5) ΟΛΑ ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥΣ
6) Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε
7) Π.Ο.Φ.Ε.Ε.
8) ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ
9) O.E.E.
10) Δ.Ο.Υ ΡΟΔΟΥ

ΘΕΜΑ: ΑΝΤΙΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ (ΜΥΦ)

Αξιότιμη κα Γενικέ,

Στα πλαίσια της δογματικής μας αντίληψης περί γόνιμου και εποικοδομητικού αντίλογου - διαλόγου και σε συνέχεια του δελτίου τύπου της διευθύνσεώς σας, περί συνεργασίας και διαβούλευσης με τα σωματεία των Λογιστών – Φοροτεχνικών για την αξιολόγηση και αξιοποίηση προτάσεων στο θέμα της μορφής των συγκεντρωτικών καταστάσεων φορολογικών στοιχείων των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 14 του Ν.4174/2013 (ΦΕΚ 170 Α’), σας ενημερώνουμε για την επί του προκειμένου εκπόνηση αντιπρότασης της Ενώσεώς μας, η οποία αποτελεί βελτιωτική συνέχεια σχετικών προτάσεων που έχουμε ήδη καταθέσει στον προκάτοχό σας κ. Χ. Θεοχάρη, όπως επίσης και στον πρώην Υφυπουργό Οικονομικών κ. Γ. Μαυραγάνη.

Εστιάζοντας στις σημαντικότερες αλλαγές – διαφοροποιήσεις σε σχέση με την υφιστάμενη μορφή των καταστάσεων, θα αναφερθούμε στις εξής :

  • Δεν δημιουργεί νέα δηλωτική υποχρέωση στις επιχειρήσεις και στους λογιστές, εφόσον συνυποβάλλεται με την περιοδική δήλωση ΦΠΑ.
  • Κριτήρια υποβολής και συχνότητας υποβολής είναι η υπαγωγή στον ΦΠΑ και η συχνότητα υποβολής της περιοδικής δήλωσης (έχουμε ταύτιση καταληκτικών ημερομηνιών).
  • Μπορεί να προσφέρει ουσιαστική βοήθεια και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα, όπως για παράδειγμα στον ΦΠΑ.
  • Υπό προϋποθέσεις (μη διαπίστωση αποκλίσεων), λήπτες δύνανται να μην υποβάλλουν ποτέ κατάσταση εξόδων (μείωση Διοικητικού και οικονομικού βάρους στις επιχειρήσεις και τα λογιστήρια).

Θέλουμε επίσης να επισημάνουμε ότι με την πρόταση αυτή, διατηρούνται πολλές από τις ερμηνευτικές διατάξεις των ΠΟΛ.1022/07-01-2014, 1072/07-03-2014 και 1078/17-03-2014, γεγονός που αποδεικνύει την σαφή πρόθεσή μας για βελτιστοποίηση του συστήματος με σκοπό την άμεση εφαρμογή του, με την όποια τυχούσα περιπτωσιολογία να μην αποτελεί τροχοπέδη στην διαβούλευση.

Τέλος, θέλουμε να εξάρουμε την πρόθεσή σας για συνεργασία με τα σωματεία του κλάδου μας, όπως αυτή αποτυπώθηκε στο σχετικό δελτίο τύπου της διευθύνσεώς σας, ευελπιστώντας ότι θα υπάρξει συνέχεια και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα.

Με τιμή, για το Δ.Σ της ΕΛΦΕΕ Ρόδου

Ο Πρόεδρος
Ηρακλείδης Ιωάννης
Ο Γ. Γραμματέας
Παπαγρηγορίου Νικόλαος

 

ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΓΓΕΛΙΑΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕ 2 ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΡΩΤΗ
ΣΥΝΤΟΜΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ – ΠΑΡΑΔΟΧΕΣ

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με τις διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 14 του Ν. 4174/2013 (ΦΕΚ 170 Α΄), όπως προστέθηκαν με την παράγραφο 5 του άρθρου 42 του Ν. 4223/2013 (ΦΕΚ 287 Α΄), καθορίστηκε νέος τρόπος υποβολής, από 1.1.2014, καταστάσεων φορολογικών στοιχείων, προμηθευτών και πελατών, για τα εκδοθέντα και ληφθέντα φορολογικά στοιχεία αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών (www.gsis.gr) ενώ, παράλληλα, τέθηκαν οι σχετικές εξουσιοδοτικές διατάξεις για την έκδοση αποφάσεων του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων με τις οποίες καθορίστηκαν οι λεπτομέρειες υποβολής των υπόψη καταστάσεων.

Έκτοτε, έχοντας διανύσει ήδη ένα έτος από την εφαρμογή του μέτρου αυτού, διαπιστώνεται ότι παρά τις φιλότιμες προσπάθειες Διοίκησης, φορολογουμένων και λογιστών, η εφαρμογή του μέτρου αυτού στην υφιστάμενη μορφή του, μάλλον πρόσθεσε αχρείαστο διοικητικό και οικονομικό βάρος στις επιχειρήσεις και τα λογιστήρια, χωρίς να έχει προσφέρει επίσης και ανάλογο Δημοσιονομικό όφελος.

Εξάλλου αυτό αναδεικνύουν και οι αλλεπάλληλες παρατάσεις της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των συγκεκριμένων καταστάσεων που έχει δώσει μέχρι σήμερα η Διοίκηση.

Χρήζει βεβαίως αναφοράς, το γεγονός ότι με την εφαρμογή του μέτρου αυτού, η διασταύρωση των συναλλαγών πέρασε σε ένα επόμενο θετικό στάδιο, αυτό της άμεσης αποκόμισης αποτελεσμάτων και άντλησης στοιχείων.

Από την πλευρά μας, προχωρήσαμε στην εκπόνηση αντιπρότασης στην υφιστάμενη μορφή των εν λόγω καταστάσεων, κυρίως λόγω διαφορετικής αντίληψης ως προς τον τύπο, τη διαδικασία και το επωφελές της υποβολής αυτών των καταστάσεων.

Κατά την εκπόνηση της αντιπρότασης, λάβαμε υπ’ όψη τα εξής:

  • Την υπαρκτή ανάγκη δημιουργίας μηχανισμού που να επιτρέπει στην οντότητα, την εποπτεία και τον έλεγχο των παραστατικών στοιχείων που λαμβάνει κατά τις συναλλαγές της, στην βάση των στοιχείων που έχει χρησιμοποιήσει και ο εκδότης των στοιχείων αυτών.
  • Την επίσης υπαρκτή δυστοκία στην έγκαιρη λήψη των στοιχείων, που οφείλεται πολλές φορές σε αστάθμητους παράγοντες (μεταφορές με καθυστερήσεις σε νησιά ή απομακρυσμένες περιοχές), ή ακόμα και σε απρόβλεπτους παράγοντες (ακούσια απώλεια στοιχείων).
  • Την ανάγκη μεγιστοποίησης του αμοιβαίου οφέλους από την υποβολή των καταστάσεων, το οποίο για την μεν Διοίκηση θα επεκτείνεται στο μέγιστο δυνατό εύρος των φορολογικών αντικειμένων, για τον δε φορολογούμενο θα του προσφέρει παράπλευρα οφέλη στην βάση των οποίων οι φορολογικές του υποχρεώσεις θα συρρικνώνονται και θα απλοποιούνται. Τα οφέλη βεβαίως δεν πρέπει να παράγουν ούτε υποψία Δημοσιονομικής ζημίας.
  • Την απλοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών σύνταξης και υποβολής των καταστάσεων.
  • Την υφιστάμενη τεχνική υποδομή της ΓΓΠΣ, στο πλαίσιο βέβαια που μας επιτρέπει η επαφή μας με το σύστημα.
  • Την τεχνολογική εξέλιξη συνολικά και τις προοπτικές της.

ΠΑΡΑΔΟΧΕΣ

Αιτιολογώντας το σκεπτικό πάνω στο οποίο βασιστήκαμε για να εκπονήσουμε την πρόταση αυτή, εστιάζουμε στις παρακάτω αιτιάσεις – παραδοχές, οι οποίες αποτέλεσαν τη βάση αναφοράς για να καταλήξουμε σε αυτόν τον χαρακτήρα των καταστάσεων.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Σκοπιμότητα υποβολής: Μετά την απλοποίηση και εν συνεχεία την κατάργηση του ΚΦΑΣ, αυξήθηκε η ανάγκη διασφάλισης της εγκυρότητας των συναλλαγών μεταξύ των οντοτήτων, κατ’ αρχήν σε ότι αφορά στο επίπεδο «ακεραιότητας», υπό την έννοια του υπαρκτού αντισυμβαλλομένου και κατ’ επέκταση σε ότι αφορά στα πραγματικά ποσοτικά στοιχεία των συναλλαγών. Ως εκ τούτου, κρίναμε ότι η υποβολή των καταστάσεων είναι σκόπιμη, με την παραδοχή όμως, ότι θα πρέπει να εξυπηρετεί ανάγκες ελεγκτικών επαληθεύσεων που διασφαλίζουν το Δημόσιο συμφέρον, αλλά και να περιφρουρούν επίσης την ακεραιότητα των αντισυμβαλλομένων οντοτήτων.

    Δεν σταθήκαμε στη δημιουργία άλλης μίας δηλωτικής υποχρέωσης άνευ άμεσου οφέλους, ούτε αποσκοπούμε στην ποινικοποίηση της μη υποβολής της.Βασιστήκαμε στην παραδοχή ότι «η εσκεμμένη φοροδιαφυγή ακολουθεί πιστά τους κανόνες» και εκπονήσαμε μία πρόταση η οποία προσανατολίζεται περισσότερο στην περιφρούρηση και διευκόλυνση των εντίμων παρά στο κυνήγι στων πονηρών.

    Δεν ήταν και ούτε μπορεί να είναι ποτέ, όπλο κατά της φοροδιαφυγής η όποιας μορφής υποβολή καταστάσεων συναλλαγών. Η φοροδιαφυγή δεν κρύβεται πίσω από την ατυχή διασταύρωση των συναλλαγών, όπως επίσης και η έκδοση στοιχείου σε λανθασμένο ΑΦΜ δεν υποκρύπτει απαραίτητα φοροδιαφυγή.

    Περιγραφικά, η φιλοσοφία της προτάσεώς μας απορρέει από το σκεπτικό «Αξιοποιώ μία ομολογία (αναγγελίες εσόδων από εκδότες), για την οποία δεν υπάρχουν αντιρρήσεις (αρνήσεις από λήπτες), προς όφελος και προστασία όλων».
     
  • Όχι και άλλη δηλωτική υποχρέωση: Επειδή κατά την επικρατούσα άποψη, εντός αλλά και εκτός επικράτειας, το φορολογικό μας σύστημα τελεί υπό ομηρία στρεβλώσεων, προσπαθήσαμε να εκπονήσουμε μία πρόταση η οποία δεν θα είναι απαραίτητα «άλλη μία φορολογική υποχρέωση» των οντοτήτων.

    Βασιστήκαμε στην παραδοχή ότι «τα έσοδα κάποιας/ων οντότητας/ήτων είναι ταυτόχρονα και έξοδα κάποιας/ων άλλης/ων οντότητας/ήτων» και εκπονήσαμε μία πρόταση με βάση την οποία οι καταστάσεις εσόδων και εξόδων θα δημιουργούνται μόνες τους από την αναγγελία των εσόδων των εκδοτών και η υποχρέωση υποβολής εξόδων θα υφίσταται μόνο αν ο εκδότης δεν αναγγείλει εκείνος τα έσοδά του.

    Εδώ πρέπει να επισημάνουμε και τον διττό χαρακτήρα της προτάσεώς μας, ως προς την αναγγελία των εξόδων αντί των εσόδων δηλαδή, πλην όμως προκρίναμε αυτόν των εσόδων ως αμεσότερη πηγή άντλησης δεδομένων.

     
  • Αυτοματοποιημένοι έλεγχοι με παράπλευρα οφέλη: Προσπαθήσαμε να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη που μπορούν να συν-παραχθούν από την υποβολή των καταστάσεων, εστιάζοντας στο επίπεδο εμπλοκής και επεξεργασίας των υποβληθέντων στοιχείων και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα.

    Προσπαθήσαμε να εστιάσουμε στον άμεμπτο χαρακτήρα των δεδομένων και να παραγάγουμε αλυσίδα ενεργειών που αποσκοπούν σε δημιουργική αξιοποίηση τους.Βασιστήκαμε στην παραδοχή «της μη ύπαρξης αντιφατικών δεδομένων» και επεκτείναμε την εμπλοκή τους και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα προς διευκόλυνση όλων.

Για παράδειγμα:

εφόσον σε μία φορολογική περίοδο για τον ΦΠΑ, ο ΦΠΑ εισροών της περιοδικής δήλωσης του λήπτη Χ (πιστωτικής δήλωσης), δεν είναι μεγαλύτερος από τον ΦΠΑ εισροών που του ανήγγειλαν οι εκδότες Ψ από τα έσοδά τους, και εφόσον όλοι οι εκδότες έχουν καταβάλλει τον όποιο ΦΠΑ της περιόδου αυτής, τότε γιατί να μην επιστραφεί στον λήπτη Ψ το όποιο δικαιούμενο πιστωτικό υπόλοιπο ΦΠΑ, σε εύλογο χρονικό διάστημα;

Εκτιμούμε ότι από αυτή και μόνο την ευελιξία, μεσοπρόθεσμα αλλά και βραχυπρόθεσμα, πλήθος επιχειρήσεων θα ανακτήσουν σημαντική ρευστότητα η οποία τελεί όμηρος των διαδικασιών, αλλά και το Δημόσιο επίσης θα απεμπλακεί από χρονο–κοστοβόρες διαδικασίες διαχείρισης αιτημάτων επιστροφής ΦΠΑ.

ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
(Στο τέλος παρατίθεται συνοπτική περιγραφή)
ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΓΓΕΛΙΑΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
ΤΥΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

ΑΡΘΡΟ 1
Γενικά

Με τις διατάξεις του παρόντος τροποποιείται ο τύπος, το περιεχόμενο και η διαδικασία υποβολής των καταστάσεων υποβολής φορολογικών στοιχείων που θεσπίστηκαν με τις διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 14, του Ν.4174/2013 (ΦΕΚ 170 Α’), όπως αυτές προστέθηκαν με την παράγραφο 5 του άρθρου 42, του Ν.4223/2013 (ΦΕΚ 287 Α’).

Η υποβολή των καταστάσεων θα γίνεται αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών (www.gsis.gr).

Οι διατάξεις του παρόντος έχουν ισχύ για τις καταστάσεις που θα υποβληθούν και θα αφορούν τα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 01/01/2015.

ΑΡΘΡΟ 2
Τύπος

Από το φορολογικό έτος που αρχίζει την 01/01/2015 οι υπόχρεοι εκδότες φορολογικών στοιχείων υποβάλλουν υποχρεωτικά καταστάσεις εσόδων, καταστάσεις τίτλων κτήσης και υπό προϋποθέσεις καταστάσεις εξόδων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 5 και 6 του παρόντος.

ΑΡΘΡΟ 3
Έκταση εφαρμογής

α) Κάθε φυσικό πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, κάθε νομικό πρόσωπο και νομική οντότητα, καθώς και οι αγρότες που υπάγονται στο άρθρο 41 του Κώδικα Φ.Π.Α. (Ν. 2859/2000), υποβάλλει καταστάσεις φορολογικών στοιχείων πελατών και τίτλων κτήσης κατά τη διαδικασία του άρθρου 6 του παρόντος, για τα εκδοθέντα φορολογικά στοιχεία, αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου, στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών, ανεξάρτητα από τον τρόπο έκδοσης αυτών (μηχανογραφικά ή χειρόγραφα). Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται και η υπό προϋποθέσεις υποβολή καταστάσεων εξόδων για τα ληφθέντα φορολογικά στοιχεία.

β) Τις ίδιες υποχρεώσεις έχουν και οι μη εγκατεστημένοι στο εσωτερικό της χώρας υποκείμενοι στο φόρο, οι οποίοι διαθέτουν ΑΦΜ στο εσωτερικό της χώρας, για τις αγορές ή πωλήσεις που πραγματοποιούν χρησιμοποιώντας τον ΑΦΜ αυτό, εφόσον στα πρόσωπα αυτά ή σε όμιλο που ανήκουν, έχει χορηγηθεί άδεια για την πραγματοποίηση εισαγωγών, με αναστολή καταβολής του οφειλόμενου Φ.Π.Α. κατά την εισαγωγή και εφαρμογή του συστήματος αντιστροφής της υποχρέωσης για τις μεταγενέστερες παραδόσεις των αγαθών στο εσωτερικό της χώρας, σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της περίπτωσης η΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 35 του Κώδικα Φ.Π.Α. (Ν. 2859/2000).

ΑΡΘΡΟ 4
Περιεχόμενο Καταστάσεων

Στις καταστάσεις του άρθρου 2 της παρούσας καταχωρούνται:

α) Ο Α.Φ.Μ. του πελάτη και, όπου απαιτείται υποβολή κατάστασης εξόδων, του προμηθευτή. Επίσης, καταχωρείται και ο ΑΦΜ του αντισυμβαλλόμενου σε έκδοση τίτλου κτήσης για οποιαδήποτε αιτία (αγορά αγαθών ή υπηρεσιών από μη υπόχρεο ή από αρνούμενο την έκδοση).

β) Το πλήθος των εκδοθέντων και, όπου απαιτείται υποβολή κατάστασης εξόδων, των ληφθέντων φορολογικών στοιχείων.

γ) Η αξία της συναλλαγής, προ Φ.Π.Α.

δ) Ο Φ.Π.Α. που επιβαρύνει την συναλλαγή.

ε) Η ένδειξη για το εάν ο αντισυμβαλλόμενος είναι υπόχρεο πρόσωπο (μόνο για τους αντισυμβαλλόμενους σε τίτλους κτήσης και για τους προμηθευτές).

ΑΡΘΡΟ 5
Τρόπος καταχώρισης

Κάθε υπόχρεος στην υποβολή των καταστάσεων του άρθρου 2 παρόντος, υποβάλλει ανά κατάσταση τα εξής:

1. Η κατάσταση εσόδων περιλαμβάνει: Ανά ΑΦΜ αντισυμβαλλομένου:

1.1. Τα τιμολόγια και κάθε έγγραφο που υπέχει θέση τιμολογίου, πλην πιστωτικών, που αφορούν συναλλαγές με πρόσωπα που διαθέτουν στο εσωτερικό της χώρας ΑΦΜ.

1.2. Τα πιστωτικά τιμολόγια, που αφορούν συναλλαγές με πρόσωπα της περίπτωσης 1.1.

Συγκεντρωτικά (καθαρή αξία) χωρίς αναγραφή του ΑΦΜ αντισυμβαλλομένου:

1.3. Τα στοιχεία λιανικών συναλλαγών, με μια εγγραφή ανά αριθμό μητρώου Φ.Τ.Μ.

1.4. Τα λοιπά μηχανογραφικά ή χειρόγραφα εκδιδόμενα στοιχεία λιανικών συναλλαγών, συμψηφισμένα με τις αποδείξεις επιστροφής, με μια εγγραφή.

2. Η κατάσταση εκδομένων τίτλων κτήσης περιλαμβάνει: Ανά ΑΦΜ αντισυμβαλλομένου, με μία κατ’ ελάχιστο εγγραφή:

2.1. Τα εκδοθέντα στοιχεία τίτλων κτήσης για τις αγορές αγαθών ή υπηρεσιών από μη υπόχρεους σε έκδοση στοιχείων, με την ένδειξη Μη Υπόχρεος στον αντισυμβαλλόμενο.

2.2. Τα εκδοθέντα στοιχεία τίτλων κτήσης για τις αγορές αγαθών ή υπηρεσιών από υπόχρεους σε έκδοση φορολογικών στοιχείων, οι οποίοι αρνήθηκαν την έκδοσή του.

3. Η κατάσταση εξόδων περιλαμβάνει: Ανά ΑΦΜ αντισυμβαλλομένου, με μία κατ ελάχιστο εγγραφή, κατά περίπτωση:

3.1. Τα τιμολόγια και κάθε έγγραφο που υπέχει θέση τιμολογίου, πλην πιστωτικών, που αφορούν συναλλαγές με πρόσωπα που διαθέτουν στο εσωτερικό της χώρας ΑΦΜ.

3.2. Τα πιστωτικά τιμολόγια, που αφορούν συναλλαγές με πρόσωπα της ανωτέρω περίπτωσης.

ΑΡΘΡΟ 6
Τρόπος και χρόνος υποβολής

1. Οι υπόχρεοι του άρθρου 3 του παρόντος, υποβάλλουν υποχρεωτικά δια της ηλεκτρονικής μεθόδου, κατάσταση εσόδων της παραγράφου 1 του άρθρου 5 ως εξής:

1.1. Οι υποκείμενοι στον Φ.Π.Α., και μέχρι την ημερομηνία υποβολής της περιοδικής τους δήλωσης, συνυποβάλλουν με αυτήν ηλεκτρονικά την κατάσταση εσόδων.

1.2. Οι μη υποκείμενοι στον Φ.Π.Α., υποβάλλουν ηλεκτρονικά την κατάσταση εσόδων τους μέχρι το τέλος του μεθεπόμενου μήνα από τη λήξη κάθε ημερολογιακού τριμήνου (ή όποιας άλλης συχνότητας).

2. Μετά την υποβολή των καταστάσεων εσόδων από τις υπόχρεες οντότητες (εκδότριες φορολογικών στοιχείων εσόδων), η Γ.Γ.Π.Σ. σχηματίζει αυτόματα στο σύστημά της (www.gsis.gr), στους λογαριασμούς των αντισυμβαλλομένων οντοτήτων (ληπτών των ανωτέρω στοιχείων), την κατάσταση εξόδων τους, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανήγγειλαν οι εκδότριες οντότητες.

3. Μετά την κάθε υποβολή των καταστάσεων εσόδων, εκτός από τα περιοδικά δεδομένα υποβολών (που ούτως ή άλλως σχηματίζονται ήδη), η Γ.Γ.Π.Σ. θα σχηματίζει και προοδευτικά τα συγκεντρωτικά δεδομένα ανά ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου εκδότη στον λογαριασμό εξόδων του λήπτη.

Για παράδειγμα, Εάν μία οντότητα έχει υποβάλει τις καταστάσεις εσόδων της (εκδότης) για δύο ή περισσότερα τρίμηνα, και μέσα στο καθένα από αυτά έχει εκδώσει στοιχείο ή στοιχεία σε μία άλλη οντότητα (λήπτης), τότε η Γ.Γ.Π.Σ. θα αθροίζει τα δεδομένα στον λογαριασμό του λήπτη, σχηματίζοντας αυτόματα και προοδευτικά την συγκεντρωτική κατάσταση εξόδων του. Για το λόγο που αναφέρεται κατωτέρω στο άρθρο 7.3 (επιστροφή πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ), η Διοίκηση μπορεί να οριστικοποιήσει περίοδο περιοδικής αναφοράς των εν λόγω καταστάσεων.

4. Μετά την ολοκλήρωση υποβολής όλων των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ της φορολογικής περιόδου και με βάση την ανωτέρω διαδικασία, η κατάσταση εξόδων των αντισυμβαλλομένων ληπτών θα έχει ήδη πλέον σχηματιστεί στον λογαριασμό τους στο taxisnet από τα δεδομένα των αντίστοιχων ανά ΑΦΜ υποβολών εσόδων των εκδοτών.

Οι αντισυμβαλλόμενοι λήπτες, και μέχρι την προθεσμία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματός τους, έχουν την ευχέρεια να επιβεβαιώσουν με οπτικό έλεγχο (π.χ όσοι τηρούν χειρόγραφα αρχεία) ή ηλεκτρονικά (αυτόματα μέσω λογιστικών εφαρμογών) τα δεδομένα εξόδων τους που έχουν αναρτηθεί από τους αντισυμβαλλόμενους εκδότες – προμηθευτές τους.

5. Όταν μετά από τον περιοδικό ή ετήσιο έλεγχο που θα πραγματοποιήσουν οι λήπτες των φορολογικών στοιχείων στην σχηματισμένη κατάσταση εξόδων τους, δεν διαπιστώσουν αποκλίσεις από τα δεδομένα που έχουν καταχωρήσει οι ίδιοι στα αρχεία τους, τότε δεν είναι υπόχρεοι σε καμία απολύτως περαιτέρω διαδικασία. Η συν-υποβληθείσες καταστάσεις εσόδων τους και οι σχηματισμένες καταστάσεις εξόδων τους θα θεωρούνται ως οριστικές μετά την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματός τους για την εν λόγω φορολογική περίοδο.

6. Όταν μετά από τον περιοδικό ή ετήσιο έλεγχο που θα πραγματοποιήσουν οι λήπτες των φορολογικών στοιχείων στην σχηματισμένη κατάσταση εξόδων τους, και πάντοτε πριν την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματός τους, διαπιστώσουν αποκλίσεις από τα δεδομένα που έχουν καταχωρήσει οι ίδιοι στα αρχεία τους, τότε:

6.1. Εφόσον κατά το χρόνο διαπίστωσης της απόκλισης δεν έχει υποβληθεί η δήλωση φορολογίας εισοδήματος του εκδότη, τότε αυτός (ο εκδότης) υποβάλλει νέα κατάσταση εσόδων με τα ορθά στοιχεία.

6.2. Εφόσον κατά το χρόνο διαπίστωσης της απόκλισης έχει υποβληθεί η δήλωση φορολογίας εισοδήματος του εκδότη, τότε:

6.2.1. Σε περίπτωση χρονικής ευχέρειας του λήπτη μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματός του, ο εκδότης υποβάλλει κατά σειρά: Τροποποιητική/ές δήλωση/εις ΦΠΑ, Τροποποιητική δήλωση Φορολογίας εισοδήματος και στη συνέχεια νέα (ορθή) κατάσταση εσόδων,

6.2.2. Σε περίπτωση έλλειψης χρονικής ευχέρειας του λήπτη μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματός του, τότε ο λήπτης υποβάλει κατάσταση εξόδων με τα κατά αυτόν ετήσια δεδομένα και μόνο για τους αντισυμβαλλόμενους προμηθευτές με διαπιστωμένες αποκλίσεις. Στη συνέχεια υποβάλει την δήλωση φορολογίας εισοδήματός του.

7. Μετά την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του εκδότη, επιτρέπεται η, (άνευ από μέρους του υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων ΦΠΑ ή εισοδήματος), μεταβολή των καταστάσεων εσόδων που έχει υποβάλει, μόνο κατά το μέρος που αφορούν στα πληροφοριακά στοιχεία των αντισυμβαλλομένων ληπτών (ΑΦΜ ή αριθμό στοιχείων) αλλά όχι κατά το μέρος που αφορούν σε ποσοτικά στοιχεία (καθαρή αξία και ΦΠΑ συναλλαγών).

8. Μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, οι υπόχρεες οντότητες υποβάλλουν ετήσια κατάσταση της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του παρόντος, για τους από αυτές εκδοθέντες τίτλους κτήσης.

9. Μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, οι υπόχρεες οντότητες υποβάλλουν ετήσια κατάσταση της παραγράφου 3 του άρθρου 5 του παρόντος (εξόδων), μόνο για τα δεδομένα των καταστάσεων εξόδων της ανωτέρω παραγράφου 6.2.2. ή και για την περίπτωση κατά την οποία μία υπόχρεη οντότητα δεν έχει υποβάλει την κατάσταση της παραγράφου 1 του άρθρου 5 (εσόδων) από την οποία η υποβάλλουσα οντότητα προμηθεύτηκε αγαθά ή υπηρεσίες. Τονίζεται ότι η εν λόγω κατάσταση των εξόδων υποβάλλεται περιοριστικά στις προαναφερθείσες περιπτώσεις.

10. Οι καταστάσεις των παραγράφων 2 (τίτλων κτήσης) και 3 (εξόδων) του άρθρου 5, δύνανται να ενσωματωθούν σε μία υποβολή.

11. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι καταστάσεις του άρθρου 2 έχουν διττό χαρακτήρα ως προς τον τρόπο υποβολής, δυνάμενες να υποβληθούν είτε μεμονωμένα (για τις οντότητες που δεν υπάγονται στον ΦΠΑ), είτε να συνυποβληθούν με την περιοδική ΦΠΑ των υπόχρεων στον φόρο οντοτήτων.

ΑΡΘΡΟ 7
(Προαιρετικά προς διαβούλευση: Διατάξεις για αξιοποίηση καταστάσεων στον ΦΠΑ)

1. Κατά την υποβολή των καταστάσεων εσόδων της παραγράφου 1 του άρθρου 5 από τους υπόχρεους εκδότες, συμπεριλαμβάνονται επίσης και τα δεδομένα των στοιχείων των παραγράφων 4 και 6 της ΠΟΛ.1214/30-09-2014, που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39β του Ν.2859/2000. Τα στοιχεία αναρτώνται σε ξεχωριστή περιοχή στο πληροφοριακό σύστημα της Γ.Γ.Π.Σ. (www.gsis.gr), τόσο στον λογαριασμό του εκδότη όσο και του λήπτη.

2. Μετά από κάθε υποβολή καταστάσεων εσόδων της παραγράφου 1 του άρθρου 5 του παρόντος, το ποσό του αναλογούντος φόρου για τις συναλλαγές του άρθρου 39β, του Ν.2859/2000, που δηλώθηκε ότι εισπράχθηκε από τον εκδότη (πωλητή), αυξάνει το σύνολο του φόρου εισροών στην περιοδική δήλωση ΦΠΑ του λήπτη (αγοραστή). Εξ’ αντιδιαστολής, το ποσό του φόρου εισροών που αιτείται προς έκπτωση η κάθε οντότητα, θα πρέπει να είναι προσαυξημένο κατά το ποσό που έχει καταβάλει για συναλλαγές του άρθρου 39β, και να ταυτίζεται με το ποσό του φόρου που εισέπραξαν και έχουν αναγγείλει οι οντότητες που έχουν υπαχθεί στο άρθρο 39β.

3. Οι οντότητες που υποβάλλουν περιοδική δήλωση ΦΠΑ με πιστωτικό υπόλοιπο από 01/04/2015, μπορούν να ζητήσουν επιστροφή του ανωτέρω υπολοίπου, ταυτόχρονα με την υποβολή της δήλωσης.

Κατά την υποβολή της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ με αιτούμενο ποσό επιστροφής, η Διοίκηση προχωράει στους εξής ελέγχους :

3.1. Ελέγχει αν το αιτούμενο προς έκπτωση συνολικό ποσό φόρου εισροών είναι ίσο ή μικρότερο με το ποσό που έχει αναρτηθεί στο λογαριασμό του αιτούντος από τις αναγγελίες εσόδων των αντισυμβαλλόμενων εκδοτών. Εάν το ποσό αιτούμενης έκπτωσης είναι μεγαλύτερο του ποσού που έχει αναρτηθεί από τις αναγγελίες εσόδων των εκδοτών, τότε η αίτηση απορρίπτεται.

3.2. Ελέγχει αν στην εν λόγω περίοδο, οι αντισυμβαλλόμενοι του αιτούντος, εκδότες φορολογικών στοιχείων, έχουν εκπληρώσει την υποχρέωσή τους για καταβολή του φόρου, εφάπαξ είτε με δόσεις.

3.3. Εφόσον από τον έλεγχο των ανωτέρω κριτηρίων 3.1. και 3.2., προκύψει ότι ο αιτούμενος την επιστροφή εκπίπτει φόρο εισροών ίσο ή μικρότερο από αυτόν που έχει αναγγελθεί από τους εκδότες και οι εκδότες εκπλήρωσαν την υποχρέωσή τους για την καταβολή του φόρου, τότε η Διοίκηση προχωρά στην επιστροφή του αιτούμενου πιστωτικού υπολοίπου στον αιτούντα, εφόσον αυτός είναι ενήμερος για τα χρέη του σε όλα τα φορολογικά αντικείμενα και στο ΙΚΑ.

3.4. Μετά την επιβεβαίωση της επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου στον αιτούντα, οι καταστάσεις συναλλαγών του άρθρου 5 του παρόντος θεωρούνται αυτόματα από τη Διοίκηση ως οριστικές, καθόσον με την αίτηση επιστροφής ο αιτούμενος αποδέχεται ότι κατά την εν λόγω περίοδο δεν διαπίστωσε αποκλίσεις με τα δεδομένα των στοιχείων που έχει καταχωρημένα στα βιβλία του.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΠΛΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΝΑΓΓΕΛΙΑΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ

  • Υποβολή καταστάσεων από εκδότες (εσόδων και τίτλων κτήσης). Ταυτόχρονα με την περιοδική ΦΠΑ για τα έσοδα, σε μία ετήσια υποβολή οι τίτλοι κτήσης.
  • Αυτόματη δημιουργία καταστάσεων εξόδων στον λογαριασμό των αντισυμβαλλομένων από τη Γ.Γ.Π.Σ.
  • Αυτόματος έλεγχος μέσω λογισμικών για αποκλίσεις εξόδων. Καμία ενέργεια αν δεν υπάρχουν αποκλίσεις. Υποβολή μόνο σε αποκλίσεις ή μη υποβολή από εκδότες.
  • Οριστικοποίηση καταστάσεων με υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ή με επιστροφή ΦΠΑ.
  • Αξιοποίηση δεδομένων για διατάξεις ΦΠΑ.

Επιστημονική ομάδα εργασίας της ΕΛΦΕΕ ΡΟΔΟΥ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!