Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΠΟΛ. 1041/14-2-1995 Δεν υπάγεται σε ΦΠΑ το ΕΠΕΤ επί ενδοκοινοτικών αποκτήσεων ΙΧ

Εγκ.1022082/939/πολ.1041/14.2.95 .

ΔΕΝ ΥΠΑΓΕΤΑΙ σε ΦΠΑ το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος αυτοκινήτων των (ΕΠΕΤ), δεδομένου ότι αυτό δεν αποτελεί διαμορφωτικό στοιχείο της φορολογητέας αξίας κατά την εισαγωγή, την παράδοση ή την ενδοκοινοτική απόκτηση αυτοκινήτου. 

Αυτό έκρινε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με τη γνωμοδότηση 598/23.12.1994, η οποία έγινε δεκτή από το υπουργείο Οικονομικών και κοινοποιήθηκε με την εγκύκλιο 1022082/939/257/πολ. 1041/14.2.95 με την οποία παρέχονται και οι διευκρινίσεις:

"Σας κοινοποιούμε για ενημέρωση και εφαρμογή την αριθ. 598/23.12.94 γνωμοδότηση του Δ` τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους η οποία και έγινε αποδεκτή από τον υφυπουργό Οικονομικών Δημ. Γεωργακόπουλο.

Η ανωτέρω γνωμοδότηση αφορά διατάξεις του ν. 1642/86, όπως ισχύει και ειδικότερα της περ. β` της παρ. 4 του άρθρου 15 της περ. β` της παρ. 1 του άρθρου 16, καθώς και της παρ. 7 του άρθρου 15 του ν. 2367/1993.

Με την εν λόγω γνωμοδότηση δίνεται απάντηση στο ερώτημα που είχε υποβληθεί από το γραφείο της γεν. γραμματέας κ. Χρ. Χαρισίου στη Νομική Διεύθυνση του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την υπαγωγή ή μη σε ΦΠΑ του εφάπαξ πρόσθετου ειδικού τέλους αυτοκινήτων (ΕΠΕΤ), ότι το τέλος αυτό δεν αποτελεί διαμορφωτικό στοιχείο της φορολογητέας αξίας και δεν υπάγεται σε ΦΠΑ κατά την εισαγωγή, την παράδοση ή την ενδοκοινοτική απόκτηση αυτοκινήτου, δεδομένου ότι:

α) Το τέλος αυτό, είτε καταβάλλεται ταυτόχρονα με τις λοιπές φορολογικές επιβαρύνσεις οπότε βεβαιώνεται όχι επί του παραστατικού εισαγωγής (ΕΔΕ 6), αλλά μετά τη βεβαίωση επ` αυτού και την είσπραξη των λοιπών φορολογιών βάσει άλλου ειδικού εντύπου, είτε καταβάλλεται, κατόπιν επιλογής του ενδιαφερομένου, σε μεταγενέστερο του εκτελωνισμού στάδιο, δεν αφορά διαδικασία της εισαγωγής, αλλά διαδικασία της ταξινόμησης του αυτοκινήτου στο υπουργείο Μεταφορών και

β) Εφόσον η υποχρέωση καταβολής του παραπάνω τέλους ανακύπτει μετά τη διαδικασία εκτελωνισμού ήτοι κατά το στάδιο της ταξινόμησης του αυτοκινήτου στο υπουργείο Μεταφορών αναφέρεται σε χρόνο διάφορο εκείνου που, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 1642/86, όπως ισχύει, θεωρείται ως κρίσιμος για τον καθορισμό του χρόνου γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης και του προσδιορισμού των δασμών και φόρων κ.λπ. που περιλαμβάνονται στη φορολογητέα αξία και υπάγονται οε ΦΠΑ".

Η γνωμοδότηση είναι η ακόλουθη:

"Περίληψη ερωτήματος: Ερωτάται αν η φορολογητέα αξία για την επιβολή του ΦΠΑ, επί εισαγωγής αυτοκινήτων, προσαυξάνεται ή όχι με το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος (ΕΠΕΤ), το οποίο καταβάλλεται στα τελωνεία προκειμένου να εκδοθεί στη συνέχεια από το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών η άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.


Ι. Από το υπ` αριθμ. 1079364/7009/0014/4-7-94 έγγραφο της ερωτώσης ως άνω υπηρεσίας και τα συνοδεύοντα τούτο λοιπά στοιχεία προκύπτουν τα ακόλουθα:

Προκειμένου να εκδοθεί, παρά του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, η άδεια κυκλοφορίας αυτοκινήτου οχήματος τιθεμένου το πρώτον σε κυκλοφορία στην Ελλάδα, καταβάλλεται, εκτός από τα τέλη κυκλοφορίας του εξαμήνου εντός του οποίου εκδίδεται η άδεια και εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος, ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος.

Το ως άνω τέλος μέχρι 31.12.93 καταβαλλόταν στις ΔΟΥ. Από 1-1-94 όμως η αρμοδιότητα της βεβαίωσης και είσπραξης του τέλους αυτού ασκείται από τις τελωνειακές αρχές, Όπως δε προκύπτει από σχετικές διαταγές της Γεν.Δ/νσης Τελωνείων (Δ.47) 19/12.1.93 και Τ.577/260/Α0019/ 2.2.93), η βεβαίωση του εν λόγω τέλους δεν ενεργείται επί του παραστατικού ΕΔΕ 6 που χρησιμοποιείται για την είσπραξη των λοιπών φορολογιών, αλλά μεταγενέστερα, δηλαδή μετά τη βεβαίωση επί του ΕΔΕ και είσπραξη του ΕΦΚ και βάσει ειδικού προς τούτο εντύπου που προβλέπεται να εκδίδει το αρμόδιο τελωνείο κατόπιν αιτήσεως του βαρυνομένου με το τέλος τούτο ιδιοκτήτη του οχήματος. Καταβάλλεται, δε, κατ` επιλογή του ενδιαφερομένου είτε ταυτόχρονα με τις λοιπές φορολογικές επιβαρύνσεις (ΕΦΚ, ΦΠΑ) είτε σε μεταγενέστερο στάδιο.

Σύμφωνα δε με την ακολουθούμενη στην πράξη τακτική το ως άνω πρόσθετο ειδικό τέλος (ΕΠΕΤ) προκαταβάλλεται στην τελωνειακή υπηρεσία από την πωλήτρια εταιρία (εισαγωγέα) μετά τη συμφωνία περί μεταβιβάσεως του αυτοκινήτου χωρίς αριθμό και εισπράττεται στη συνέχεια από τον αγοραστή στο όνομα του οποίου και εκδίδεται η άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.

Εκ της ως άνω διαδικασίας ανέκυψε και η εκτεθείσα εν αρχή αμφισβήτηση ως προς τον συνυπολογισμό για την επιβολή του ΦΠΑ κατά την εισαγωγή του αυτοκινήτου.

II. Επί του ως άνω ερωτήματος το Νομικό Συμβούλιο γνωμοδότησε ως ακολούθως:

Με την παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 1642/96 "φόρος προστιθέμενης αξίας, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 2093/92 ορίζεται ότι:

"1. Στην εισαγωγή αγαθών η φορολογητέα αξία διαμορφώνεται:

α) Από τη δασμολογητέα αξία των εισαγομένων αγαθών, όπως αυτή προσδιορίζεται από τις ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις.

β) Από τους δασμούς, φόρους, τέλη, εισφορές και δικαιώματα που οφείλονται εκτός του εσωτερικού της χώρας, καθώς και όσα εισπράττονται κατά την εισαγωγή υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων εκτός από τον φόρο του παρόντος τος νόμου.

γ) Από τα παρεπόμενα έξοδα της εισαγωγής αγαθών, όπως τα έξοδο προμήθειας, μεσιτείας τόκων, συσκευασίας, φόρτωσης, εκφόρτωσης, ασφάλισης και μεταφοράς μέχρι του πρώτου τόπου του που δεν έχουν συμπεριληφθεί στη δασμολογητέα αξία.

Ως πρώτος τόπος προορισμού νοείται ο τόπος ο οποίος αναγράφεται στη φορτωτική ή σε οποιοδήποτε έγγραφο το οποίο εισάγονται τα αγαθά θεωρείται ο τόπος της πρώτης εκφόρτωσης των αγαθών στο εσωτερικό της χώρας.

δ) Από τα αναφερόμενα στην προηγούμενη περίπτωση γ έξοδα τα οποία πραγματοποιούνται για τυχόν μεταφορά των αγαθών από τον πρώτο τόπο προορισμού σε άλλο τόπο που είναι γνωστός κατά τον χρόνο τελωνισμού τους και τη θέση τους σε ανάλωση".

Με το άρθρο 14 του ίδιου ως άνω νόμου η φορολογική υποχρέωση γεννάται πραγματοποιείται η εισαγωγή των αγαθών στη χώρα, ήτοι ο χρόνος της αποδοχής της διασαφήσεως.

Εξάλλου, με την παρ. 2 του άρθρου 15 του ν. 2367/53 ορίζεται:

"Παρ. 2 αυτοκίνητα οχήματα τιθέμενα το πρώτο σε κυκλοφορία εν Ελλάδι, πλην των κατά την κατά την προηγούμενην παράγραφο εξαμηνιαίων τελών κυκλοφορίας επιβάλλονται εφάπαξ εις πρόσθετο ειδικό τέλος, ίσον προς τα κατά περίπτωση τέλη κυκλοφορίας ενός εξαμήνου".

Και περαιτέρω στην παρ. 5 του άρθρου 20 του αυτού νόμου ορίζεται:

"Παρ. 5. Ουδεμία άδεια κυκλοφορίας αυτοκινήτου οχήματος εκδίδεται. Εφόσον δεν ήθελαν μεταβληθεί τα τέλη του εξαμήνου εντός του οποίου εκδίδεται η άδεια κυκλοφορίας ή και απαιτηται δόσεις των τελών του εξαμήνου τούτου, ως και το πρόσθετον ειδικό τέλος δι` αυτοκίνητα τιθέμενα το πρώτον εις κυκλοφορίαν εν Ελλάδι και δεν έχουν εξοφληθεί αι τυχόν οφειλαί εκ τελών προγενέστερων εξαμήνων".

Σύμφωνα δε με την παρ.2 του άρθρου 89 του ν.2127/93, η αρμοδιότητα της βεβαίωσης και είσπραξης του εφάπαξ πρόσθετου ειδικού τέλους ασκείται από 1.1.1993 από τις τελωνειακές αρχές.

III. Εκ των παρατιθεμένων ως άνω διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 1642/96 ιδία δε από τις διατάξεις του εδαφίου β` της παραγράφου αυτής προκύπτει σαφώς ότι κατά την εισαγωγή αγαθών η φορολογητέα αξία επί της οποίας υπολογίζεται ο οφειλόμενος για την εισαγωγή φόρος προστιθέμενης αξίας διαμορφώνεται πλην των οριζομένων ας την διάταξη αυτή στοιχείων και από τους πάσης φύσεως δασμούς, φόρους, τέλη, εισφορές και δικαιώματα που ενδεχομένως οφείλονται στο κράτος εξαγωγής του αγαθού καθώς και από ότι εισπράττεται κατά την εισαγωγή υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων, εκτός από το ΦΠΑ.

Εκ τούτου σαφώς περαιτέρω συνάγεται όι για τη διαμόρφωση της φορολογητέας αυτής αξίας υπολογίζονται και τα κατά την εισαγωγή του συγκεκριμένου είδους τυχόν εισπραττόμενα πάσης φύσεως τέλη. Δεν συνυπολογίζονται όμως εκείνα τα οποία επιβάλλονται μετά την εισαγωγή του είδους αυτού καθώς και εκείνα που επιβάλλονται όχι εξαιτίας της εισαγωγής του εμπορεύματος αλλά ως προϋπόθεση για την τήρηση ετέρας προβλεπόμενης από το νόμο διαδικασίας (πρβλ. 857/91 Γν.Ν.Σ.Κ.).

IV. Εξάλλου, όπως προκύπτει από τις παρατεθείσες ως άνω διατάξεις των άρθρων 15 παρ. 2 και 20 παρ. 5 του ν. 2367/53, προκειμένου να εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας παρά του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, για αυτοκίνητο όχημα που τίθεται το πρώτο σε κυκλοφορία στην Ελλάδα, είτε καινουργές είτε μεταχειρισμένο, πλην των εξαμηνιαίων τελών κυκλοφορίας καταβάλλεται και εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος. Για την επιβολή του πρόσθετου αυτού ειδικού τέλους, ως χρόνος πρώτης κυκλοφορίας στην Ελλάδα λογίζεται ο χρόνος από τον οποίο το πρώτον κυκλοφορεί το αυτοκίνητο στη χώρα μετά τον εκτελωνισμό του. Δηλαδή για κάθε εκτελωνιζόμενο αυτοκίνητο, προ της λήψεως της άδειας κυκλοφορίας αυτού, πρέπει να καταβληθεί το πρόσθετο ως άνω ειδικό τέλος (βλπ. εισηγητική έκθεση του νόμου). Το τέλος τούτο, μέχρι 31/12/1993 κατεβάλλετο στην αρμόδια ΔΟΥ από του χρόνου δε τούτου και εφεξής στις τελωνειακές αρχές, βεβαιούται δε όχι επί του παραστατικού εισαγωγής το οποίο χρησιμοποιείται για την είσπραξη των λοιπών φορολογιών, αλλά βάσει ειδικού προς τούτο εντύπου το οποίο προβλέπεται να εκδίδει το αρμόδιο τελωνείο κατόπιν αιτήσεως του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου.

V. Εξ όλων των παραπάνω συνάγεται σαφως ότι το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος καίτοι από 1/1/94 εισπράττεται από τα τελωνεία και όχι από ας ΔΟΥ (κατά τον προ της 31/12/93 χρόνο, ουδεμία ηδύνατο να ανακύψει αμφισβήτηση), δεν αποτελεί στοιχείο διαμορφωτικό της υπαγόμενης σε ΦΠΑ αξίας του εισαγόμενου εκ του εξωτερικού αυτοκινήτου, καθότι το τέλος τούτο είτε καταβάλλεται ταυτόχρονα με τις λοιπές φορολογικές επιβαρύνσεις, πλην όμως βεβαιούται, ουχί επί του παραστατικού εισαγωγής (ΕΔΕ 6), αλλά μετά την επί τούτο βεβαίωση και είσπραξη των λοιπών φορολογιών βάσει στέρεου ειδικού εντύπου, είτε καταβάλλεται κατ` επιλογή του ενδιαφερομένου σε μεταγενέστερο του εκτελωνισμού στάδιο, δεν αφορά τη διαδικασία της εισαγωγής άλλο τη διαδικασία ταξινόμησης του αυτοκινήτου στο υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.

Ενισχυτικό, άλλωστε, της ως άνω απόψεως επιχείρημα παρέχεται και εκ του γεγονότος ότι το ως άνω πρόσθετο ειδικό τέλος σε χρόνο διάφορο το κατ` άρθρο 14 του ν.1642/86, όπως τροποποιήθηκε με το Ν.2093/92, λαμβανομένου ως κρισίμου για τον προσδιορισμό των δασμών, φόρων κ.λπ. και για τη γένεση της φορολογικής οφειλής, που σύμφωνα προς το άρθρο 28 παρ.2 των τελών κώδικα (ήδη άρθρ. 1 παρ. 2 ν. 1808/1989) είναι ο χρόνος της εισόδου του αγαθού στο τελωνειακό έδαφος της χώρας, ήτοι ο της αποδοχής της διασαφήσεως ενώ η υποχρέωση καταβολής του ειρημένου τέλους ανακύπτει μετά τη διαδικασία του εκτελωνισμού, ήτοι κατά το στάδιο της ταξινόμησης του αυτοκινήτου στο υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών. Το στοιχείο αυτό συνηγορεί εντόνως υπέρ της απόψεως ότι δεν πρόκειται περί κόστους του αγαθού ή της διακινήσεως αυτού προς τη χώρα, συνεχομένου με την εισαγωγή και επομένως ληπτέου υπόψη κατά την εφαρμοστέα διάταξη του Ν.1642/86 για τη διαμόρφωση της φορολογητέας για το ΦΠΑ αξίας.

Το γεγονός, εξάλλου, ότι κατά την ακολουθούμενη στην πράξη τακτική, το τέλος τούτο προκαταβάλλεται από τον πωλητή εισαγωγέα για λογαριασμό του αγοραστή, από τον οποίο και στη συνέχεια εισπράττεται, χάριν επισπεύσεως των εν γένει διαδικασιών για τπν ταξινόμηση του αυτοκινήτου, δεν επηρεάζει πρός διάφορον κρίση, αφού ως εξετέθη το ειρημένο τέλος σε κάθε περίπτωση δεν συναρτάται με την εισαγωγή του αυτοκινήτου.

IV. Συνεπώς, στο τεθέν ως άνω ερώτημα αποφατική αρμόζει απάντηση".

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Σέρμπος Παναγιώτης (Λογιστής)
18/03/2020 21:19:47

Ο ΕΠΕΤ που ανακύπτει μετά τη διαδικασία του εκτελωνισμού, ήτοι κατά το στάδιο της ταξινόμησης του αυτοκινήτου στο υπουργείο Μεταφορών για την επιχείρηση (εισαγωγέα) κατά την αγορά είναι κόστος? εάν είναι κόστος τότε θα επιβαρύνει και την πώληση, διαφορετικά θα χρεώνεται και θα πιστώνεται κατά την αγορά και πώληση ένας δοσοληπτικός λογαριασμός με το ΕΠΕΤ.