Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Οικονομικών

ΔΤ- Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών, στη Βουλή, στη συζήτηση του Σ/Ν του ΥΠΑΝ «Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, Αξιοποίηση Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις»

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Νίκης 5-7

10180 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ                                                                           Tηλ.:  210-3332553/4

Fax: 210-3332559
e-mail: press@minfin.gr

Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2013

Δελτίο Τύπου

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας «Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, Αξιοποίηση Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

Αδιαμφισβήτητα η δημοσιονομική, οικονομική και κατ’ επέκταση χρηματοοικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων έπληξε συθέμελα την ελληνική οικονομία.

Μείωσε τα εισοδήματα των νοικοκυριών μας, αποσταθεροποίησε τα δημόσια οικονομικά και απείλησε τη χρηματοπιστωτική μας σταθερότητα.

 Η οικονομική αδυναμία στην οποία περιήλθαν πολλά νοικοκυριά και επιχειρήσεις στη χώρα μας οδήγησαν δυστυχώς στη ραγδαία αύξηση των καθυστερούμενων οφειλών φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία και προς τα πιστωτικά ιδρύματα, των οποίων βασικός μέτοχος έχει καταστεί το Δημόσιο, δηλ. το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Η ελληνική πολιτεία έσπευσε ωστόσο ως όφειλε να λειτουργήσει προστατευτικά για τα νοικοκυριά.

Δόθηκε η δυνατότητα στους οφειλέτες του Δημοσίου να ρυθμίσουν με ευνοϊκούς όρους τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους ενώ ανάλογες προβλέψεις υπήρξαν και για όσους έχουν οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία. Επίσης, προβλέφθηκε η απαγόρευση των πλειστηριασμών α΄ κατοικίας για το έτος 2013.

Ειδικότερα, όμως, για τις οφειλές προς τα πιστωτικά ιδρύματα αυτό που απαιτείται πλέον είναι μια πιο στοχευμένη, ορθολογική και κοινωνικά δίκαιη αντιμετώπιση του μη εξυπηρετούμενου ιδιωτικού χρέους.

Για αυτό με αυτή την νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης  προβλέπεται η σύσταση του Κυβερνητικού Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Δηλαδή, ενός ανώτατου κυβερνητικού οργάνου, σκοπός του οποίου θα είναι η προετοιμασία ενός μόνιμου μηχανισμού υποστήριξης και διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους.

Ωστόσο, πέρα από το μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό η κυβέρνηση, όπως είχε δεσμευτεί, θα συνεχίσει να προστατεύει την α’ κατοικία των Ελλήνων πολιτών που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα εξυπηρέτησης χρέους.

Έτσι, για το 2014, το νομοσχέδιο προβλέπει ένα πολύ πιο συνεκτικό πλαίσιο προστασίας των δανειοληπτών που βρίσκονται σε πραγματική αδυναμία εξυπηρέτησης του χρέους τους.

Όπως θα σας εξηγήσει ο κ. Χατζηδάκης στην ουσία θα εξακολουθήσει να εφαρμόζεται το ισχυρότερο στην Ευρώπη πλαίσιο προστασίας των πιο αδύναμων οικονομικά στρωμάτων.

Παράλληλα, όμως, εξασφαλίζεται ότι δεν θα συνεχίσει να υφίσταται καθεστώς προστασίας για όσους έχουν κατά τεκμήριο τη δυνατότητα να εξυπηρετούν το χρέος τους, εις βάρος του υπόλοιπου κοινωνικού συνόλου. Διότι αυτό αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της οικονομίας και της κοινωνίας, αφού διαμορφώνει στρατηγικούς κακοπληρωτές.  Όλοι στην περίπτωση αυτή θα αρχίσουν να αναρωτιούνται αν είναι πράγματι κορόιδα που καλούνται να καλύψουν αυτούς ακριβώς τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Αλλά, επειδή αυτά είναι ζητήματα που θα τα καλύψει εκτενώς ο Υπουργός Ανάπτυξης θα ήθελα να αναφερθώ όσο πιο γρήγορά γίνεται στις διατάξεις που εμπίπτουν αμιγώς στην αρμοδιότητα της δική μου, του Υπουργείου Οικονομικών.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις που αφορούν των Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων επιδιώκεται η προσαρμογή της νομοθεσίας περί εισπράξεως των δημοσίων εσόδων στις διατάξεις του νέου Κώδικα Φορολογικής  Διαδικασίας, ο οποίος τίθεται σε ισχύ την 1.1.2014. Ειδικότερα:

Απλοποιείται η διαδικασία της βεβαίωσης και της είσπραξης.

Δίνεται για πρώτη φορά στον οφειλέτη, επί οικειοθελούς συμμόρφωσης, να επιλέγει ο ίδιος, μεταξύ περισσοτέρων χρεών του, πιο θα εξοφληθεί, ενώ έως τώρα τη σειρά αυτή καθόριζε η φορολογική αρχή.

Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την αποστολή και την κοινοποίηση ατομικής ειδοποίησης, προ αναγκαστικής εκτέλεσης, η οποία για πρώτη φορά προβλέπεται νομοθετικά ότι αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της ακίνητης περιουσίας ενός οφειλέτη.

Προβλέπεται ότι τόσο οι οφειλές των στρατευμένων, αλλά και οι οφειλές των ανηλίκων, για όσο διάστημα αυτοί στερούνται της προβλεπόμενης από το νόμο εκπροσώπησης και επί ένα εξάμηνο μετά την απόκτηση αυτής απαλλάσσονται από διοικητικές κυρώσεις.

Μεταβάλλεται το καθεστώς υπολογισμού των τόκων και των λοιπών διοικητικών κυρώσεων επί εκπροθέσμου καταβολής καθώς και οι όροι και οι περιπτώσεις απαλλαγής από τους τόκους.

Ειδικά για το θέμα των προσαυξήσεων γύρω από το οποίο προκλήθηκε σύγχυση θα ήθελα και πάλι να σας πω αυτό το οποίο είπα και νωρίτερα:

Οι διατάξεις αυτές προέκυψαν ως ανάγκη εφαρμογής ενιαίων κανόνων και για τα λοιπά έσοδα του Δημοσίου, σε σχέση με την εισπρακτική διαδικασία.

Οι διατάξεις του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ δεν είναι παρά επανάληψη της ρύθμισης των άρθρων 53 και 57 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που ψηφίστηκε τον Ιούλιο και ξεκινά να εφαρμόζεται σε λίγες ημέρες. Και για να μην υπάρχει παρανόηση με τη βελτίωση που κάναμε, ακριβώς παραπέμπουμε σε αυτές. 

Ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας αφορά την είσπραξη του συνόλου των φόρων που προβλέπονται από τις κείμενες φορολογικές διατάξεις και αποτελούν πάνω από το 80% των συνολικών εσόδων του κράτους.

Συνεπώς, αυτό που καταθέτουμε σήμερα κάνει απλώς το αυτονόητο: εναρμονίζει το καθεστώς της είσπραξης για το υπόλοιπο μικρό ποσοστό των δημοσίων εσόδων με τις ήδη ψηφισμένες διατάξεις για τα φορολογικά έσοδα.

Θα ήθελα να θυμίσω ξανά τι ίσχυε έως σήμερα:

Σύμφωνα με το ποινολόγιο της φορολογικής νομοθεσίας υπολογίζονταν πρόσθετοι φόροι σε ποσοστό 1%,  1,5%,  2%, 2,5%,  3%,  και 3,5% για κάθε μήνα καθυστέρησης- ανάλογα με την παράβαση- με μέγιστο ποσοστό το 60% για την εκπρόθεσμη δήλωση και το 120% για την ανακριβή δήλωση.

Παράλληλα, ισχύουν και οι διατάξεις του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ που όριζαν ότι επιβάλλεται προσαύξηση εκπρόθεσμης καταβολής με προσαύξηση 1% για κάθε μήνα καθυστέρησης και οροφή το 100%.

Από 1.1.2014, με τις ψηφισμένες διατάξεις του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών και με την προτεινόμενη τροποποίηση του ΚΕΔΕ αντί όλων των ανώτατων ποσοστών 60%, 100%, 120% θα ισχύει το εξής:

α) Αφού ένα χρέος καταστεί ληξιπρόθεσμο και δεν καταβληθεί μέσα σε δύο μήνες, τότε υπολογίζεται πρόστιμο 10% και μπορεί να φτάσει 30% μετά την πάροδο 2 ετών.

β) Θέλω να προσθέσω ότι κανένα πρόστιμο δεν θα επιβληθεί σε βάρος εκείνου , ο οποίος έχει υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης. 

γ)Σε ό,τι αφορά το επιτόκιο που θα επιβάλλεται,  ενημερώνω το Σώμα ότι θα ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, αντί του ΓΓΔΕ –σήμερα το αλλάζουμε  αυτό.

Στόχος μας είναι να εναρμονίσουμε κατά το δυνατόν το επιτόκιο με το οποίο το Δημόσιο εξοφλεί τις απαιτήσεις του φορολογουμένου ούτως ώστε  να είναι ίδιο με εκείνο το οποίο επιβάλλει στο φορολογούμενο.

Συμπληρωματικά, υπενθυμίζω ότι :

Για πρώτη φορά θεσμοθετήσαμε τον Ιούλιο και θα ισχύει από 1.1.2014 την υποχρέωση της Φορολογικής Διοίκησης να διενεργεί  εντόκως μέσα σε 90 ημέρες στο φορολογούμενο την επιστροφή φόρου από την πρώτη μέρα. Δηλαδή, οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα μεταξύ κράτους και πολίτη θα λειτουργούν αμφίδρομα. Αντίστοιχη διάταξη δεν υπήρξε ποτέ στη φορολογική μας νομοθεσία.

Τέλος, σημειώνω ότι και πάλι για πρώτη φορά δεν θα προβλέπονται πρόσθετες κυρώσεις στις περιπτώσεις επιβολής αυτοτελών προστίμων.

Ως προς τις υπόλοιπες προτεινόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου θα ήθελαν να σας πω ότι:

Διατηρείται ο μειωμένος συντελεστής (13%) στην εστίαση μέχρι και 31.12.2014, δεδομένου ότι η πιλοτική εφαρμογή του συντελεστή αυτού από 01.08.2013 μέχρι σήμερα δεν οδήγησε σε σημαντική μείωση των εσόδων του Δημοσίου. Στο πεδίο αυτό οφείλω να υπενθυμίσω και να αναγνωρίσω ότι κερδήθηκε ένα μεγάλο προσωπικό στοίχημα του ίδιου του Πρωθυπουργού.

Όπως είπα και στη χθεσινή μου ομιλία η Κυβέρνηση προχωρά στη σταδιακή ελάφρυνση των φορολογικών βαρών. Ο ΦΠΑ στην εστίαση αλλά και ο ΕΝΦΙΑ σε σχέση με το ΕΕΤΑ και το ΕΕΤΕΗΔΕ είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα χαμηλότερων φόρων.

Το ξέρω φυσικά ότι δεν είναι αρκετά και ανάλογα των θυσιών των Ελλήνων συμπολιτών μας, αλλά είναι πραγματικά και όχι η ακοστολόγητη παροχολογία της αντιπολίτευσης, που ακούμε συνέχεια τους τελευταίους μήνες. Η Αντιπολίτευση έχει υιοθετήσει άκριτα όλα τα  αιτήματα. Έχω μετρήσει ήδη πάνω από 50, με ένα κόστος – πολύ πρόχειρα το υπολόγισα- γύρω στα 60 δισ. ευρώ. Υπάρχουν λεφτά, λοιπόν, κύριοι;  

Επίσης, με διατάξεις του νομοσχεδίου παρέχεται η δυνατότητα στο Δημόσιο για την είσπραξη τελεσίδικα επιδικασθεισών απαιτήσεων Ποδοσφαιρικών Ανωνύμων Εταιρειών που δεν διαθέτουν κινητή ή ακίνητη περιουσία κατά τρίτων, ως πρόσθετη εξασφάλιση για την εξόφληση ισόποσων υποχρεώσεων τους προς το Δημόσιο.

Με αυτό τον τρόπο οι ΠΑΕ που τελούν υπό ειδική και ταχεία εκκαθάριση, και συνεπώς δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο που διαρκούν οι ποινικές και λοιπές νομικές διαδικασίες για να εισπράξουν τα οφειλόμενα σε αυτές, αλλά και να επιτύχουν την ποινική τιμωρία των υπαιτίων οικονομικών εγκλημάτων σε βάρος τους.

Θα ήθελα επίσης να αναφερθώ στις διατάξεις για τα θέματα των αποκρατικοποιήσεων:

Με αυτές, επιδιώκεται η βελτίωση και η επιτάχυνση  της διαδικασίας αξιοποίησης από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου των συμμετοχών της στη ΛΑΡΚΟ και στον ΟΔΙΕ.

Ειδικά για τη ΛΑΡΚΟ θέλω να θυμίσω ότι η αναδιάρθρωση και αποκρατικοποίησή της ήταν ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα που έπρεπε να πραγματοποιηθεί έως τον Αύγουστο του 2013 για την εκταμίευση της δόσης του 1δισ. ευρώ, η οποία τελικά αποφασίστηκε – και εκταμιεύτηκε- κατά το πρόσφατο Eurogroup.

Η Κυβέρνηση, μετά από πολύμηνες και επίπονες διαπραγματεύσεις, κατόρθωσε να έρθει σε συμφωνία με τους εταίρους της και να γίνει αποδεκτό ένα σχέδιο αποκρατικοποίησης για την εταιρεία και να ακυρωθεί επίσης το πρόστιμο της κρατικής βοήθειας.

Το σχέδιο αυτό διασφαλίζει τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου και μεγιστοποιεί τα οφέλη από την αξιοποίηση του εργοστασίου καθώς και των δημόσιων μεταλλείων Λάρυμνας.

Στο πλαίσιο αυτό και όπως έχει γίνει άλλωστε και σε άλλες περιπτώσεις αποκρατικοποίησεων, λαμβάνονται μέτρα προστασίας της εταιρείας από τους πιστωτές της.

Με αυτό τον τρόπο προστατεύονται πρωτίστως τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου, αλλά και των λοιπών μετόχων, καθώς θωρακίζεται η απρόσκοπτη συνέχιση των εργασιών της εταιρείας, διατηρείται η αξία των περιουσιακών στοιχείων της και εξασφαλίζεται η αποκόμιση μεγαλύτερου οφέλους από τη διαδικασία της αποκρατικοποίησης για το ελληνικό Δημόσιο.

Στο πλαίσιο αυτό κρίθηκε επίσης απαραίτητη και η προστασία των μελών του ΔΣ για τις νόμιμες ενέργειες που θα κληθούν να κάνουν κατά τη διαδικασία της αποκρατικοποίησης. Προφανώς αυτή η προστασία δεν καταλαμβάνει ενέργειες του παρελθόντος ούτε αναστέλλει οποιοδήποτε έλεγχο διενεργείτε ή θα διενεργηθεί στο μέλλον.

Αλλά με αφορμή της αποκρατικοποιήσεις, τις οποίες φυσικά η αντιπολίτευση τις αντιμετωπίζει ως κόκκινο πανί – ειδικά η Αξιωματική Αντιπολίτευση- θα ήθελα να δώσω και μια απάντηση στον κ.Τσίπρα που διερωτήθηκε για την ιδεολογία μου και τον τρόπο που την εφαρμόζω. Όχι ότι ενδιαφέρει το Σώμα ή τον ελληνικό λαό, αλλά θα ήθελα να το αναφέρω αυτό και να επιστρέψω μετά στον κ. Τσίπρα και να του πω ότι πράγματι η ιδεολογία μου έχει διαμορφωθεί από διανοητές  όπως είναι ο Αριστοτέλης, ο Πλάτωνας, ο Μαρξ και ο Λένιν, ο Φρόιντ, ο Γκράμσι,  ο Τζον Στιούαρντ Μιλ, ο Κέινς, ο Φρίντμαν, ο Καλέτσκι και ο Σουμπέτερ και συνεχίζω να τους διαβάζω. Και προσπαθώ να συνθέσω τις ιδέες τους, διότι τα οικονομικά δεν είναι δόγμα. Είναι ρεαλισμός και ευελιξία. 

Αλλά να ξέρετε- και να το μεταφέρετε στον  κ. Τσίπρα- ότι  πουθενά σε αυτά που διαβάζω, σε όλους αυτούς τους διανοητές, δεν βλέπω κάτι που να δικαιολογεί αυτά τα αντιφατικά που υποστηρίζει και λέει.  Διότι  ο κ. Τσίπρας είναι πράγματι μια sui generis περίπτωση  διανόησης. Δηλαδή πιστεύει στη δημιουργία πλούτου από αέρα κοπανιστό.

Διακηρύσσει την κοινωνική δικαιοσύνη, αλλά συμφώνα με τις προτάσεις του ένας πολίτης με ακίνητη περιουσία 500.000 ευρώ- αντικειμενικής αξίας-  και καταθέσεις 200.000 ευρώ πρέπει να τύχει της ίδιας προστασίας με έναν άνεργο συμπολίτη μας που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το δάνειο για το δυαράκι που έχει πάρει στη Δραπετσώνα.

Λέει, λοιπόν, ο κ. Τσίπρας ότι δεν θα βγάλει τη χώρα από το ευρώ, αλλά συγχρόνων γυρνάει και λέει  στους πολίτες της Ευρώπης «κύριοι, εγώ τα δάνεια που μας έχετε χορηγήσει δεν θα τα πληρώσω»- με τον τσαμπουκά- «γιατί είναι επαχθή, ή θα ορίσω εγώ μονομερώς τους όρους με τους οποίους θα τα πληρώσω». Δηλαδή ο κ. Τσίπρας νομίζει ότι για πολύ καιρό ακόμη θα πατάει σε δύο βάρκες. Τον πληροφορώ ότι πολύ γρήγορα θα πέσει στη θάλασσα.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

Αυτές τις μέρες καλούμαστε να ολοκληρώσουμε το νομοθετικό έργο μιας  δύσκολης χρονιάς.

Βρισκόμαστε στην τελευταία και πιο δύσκολη στροφή. Κάποιοι  σήκωσαν τα βάρη  δύσκολων αποφάσεων. Κάποιοι, όμως, επαναπαύτηκαν στην πιο προνομιακή δουλειά που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, δηλαδή ανακύκλωση κινδυνολογίας, καταστροφολογίας, μεμψιμοιρίας και γκρίνιας. Από προτάσεις και λύσεις μηδέν. Απόλυτο. Μηδέν εις το πηλίκο. Τίποτε. Δύο χρόνια   είμαι εδώ και δεν έχω ακούσει απολύτως τίποτε, μια δημιουργική πρόταση.

Ωστόσο, έχω την απόλυτη πεποίθηση ότι το 2014 η Βουλή θα καταπιαστεί με λιγότερο επώδυνα θέματα και περισσότερα με θέματα που έχουν να κάνουν με ελάφρυνση χρέους, με την επαύριο της κρίσης, το νέο αναπτυξιακό πρότυπο και το μέλλον του τόπου.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!